Тема «
Історія математики »
Мета Розширити знання
учнів про математику
і математиків.
Готуючись до
гри, учні опрацьовують
літературу і знаходять
відповіді на запитання
з тем :
1. Магія чисел.
2. Способи усної
лічби в різних
народів в давнину.
3. Визначні математичні
задачі.
4. Математики України.
5. Математика в
інших науках та
професіях.
1
гейм. «Хто
більше»
1.Кому
належить вислів «Числа
правлять світом» ? ( Піфагору )
2.Для чого
, в
основному, користувались числами
в Єгипті і
Вавілоні ?
( Для
вирішення практичних задач )
3.В
історії математики відомі
дуже ранні прояви
математичних здібностей. В трьохрічному
віці помітив помилку
зроблену батьком, в
розрахунках. В 7 –річному
віці знайшов суму
чисел від 1
до 100 за короткий час
усно. Про якого
видатного математика йде
мова? ( Карл Гаус )
4.На
якому принципі ґрунтується
римська система числення ? (Якщо менша
цифра стоїть після
більшої, то вона
додається до більшої,
а якщо менша
цифра стоїть перед
більшою, то вона
віднімається від більшої. )
5.Якою
системою числення ми
користуємось ?
( Десяткова
позиційна система числення. )
6.Яку
систему числення використовували стародавній
народ шумери ?
( Шістдесяткову )
7.У 1799 році
був виготовлений еталон
метра у вигляді
платинового стержня. В якій
країні ? ( Франція )
8.Скільки нулів в
запису числа квадрильйон ?
( , 15 )
9.Якої премії удостоєна
одна із праць
С.В.Ковалєвської ?
( Паризької Академії наук )
10.Які числа називаються
досконалими ?
( Числа, які дорівнюють
сумі всіх своїх
дільників, за винятком самого
числа,
6=1+2+3, 28=1+2+4+7+14 )
11.Піднесіть усно до
квадрата 95. ( 9025
)
12.Чи ділиться число
23 123 456 на 8 ?
( Так. Число складене
з трьох останніх
цифр 456 : 8. )
13.Які числа називаються
фігурними ?
( Залежно від того,
якою геометричною фігурою
моделювалося дане число,
воно вважається трикутним ,
чотирикутним, …)
14.Що привело до
появи десяткової системи
числення ?
( Лічба за допомогою
10 пальців рук. )
Завдання для
другої команди.
1.На якому острові
народився Піфагор ? ( Самос,
в шостому ст..до
н.е. )
2.Французський математик, який
жив в 18 ст., написав першу наукову
роботу в 13
років, а в
18 років, був
затверджений науковим працівником
Паризької Академії наук.
Хто він ? ( Алексіс
Кларо )
3.Скільки нулів в
запису числа секстильйон ?
( , 21)
4.В 13 років прочитав,
написану англійським ученим
Ньютоном, «Загальну арифметику»
і поступив в
університет. В 22 роки
був призначений професором
університету. Хто він ?
( Англійський математик 19 ст.
Гамільтон )
5.Що стало основою
для створення 20 –ї
системи числення ?
( 10 пальців рук і
10 пальців ніг )
6.Яке походження має
слово «арифметика» , що воно
означає ?
( Має грецьке походження
і означає «мистецтво рахувати» )
7.Що означає запис
1 : 10 000 000 на карті
України ?
( Масштаб. 1
см на карті
відповідає 10 000 000 см на
місцевості )
8.Чи ділиться число
71 237 456 на 4 ?
( Так. Число складене
з двох останніх
цифр 56 : 4. )
9. Піднесіть усно до
квадрата 65. ( 4225 )
10.Дружбу піфагорійців символізують
пари дружніх чисел. Які
це числа ?
( Це числа кожне
з яких дорівнює
сумі дільників іншого.
220=1+2+4+71+142;
284=1+2+4+5+10+20+11+22+44+55+110. )
11.Що означає слово
«метр» ?
( Походить від
грецького слова «метрон», що
означає міра. )
12.Про яку систему
числення йде мова
в праці математика
аль –Хорезмі ?
( Індійська позиційна система
числення )
13.Хто такі абацисти ?
( Загальна назва середньовічних обчислювачів
і математиків, які
використовували абак в
своїх арифметичних операціях.)
14.Який кут утворюють
сторони журавлиного ключа ?
(тупий)
2 гейм.
Завдання
командам задає ведучий.
Команди по черзі
відповідають. Якщо члени
команди не знають
відповіді, то відповідають
болільники.
Завдання
для 1 команди.
1.Коротко
розкажіть про талановитого
математика Мирона Онуфрійовича
Зарицкого.
2.Наведіть
приклади зв’язку математики
з іншими науками та
професіями.
Завдання
для 2 команди.
1.Коротко
розкажіть про Михайла
Пилиповича Кравчука –одного з
творців математичної культури
України.
2. .Наведіть
приклади зв’язку математики
з іншими науками та
професіями.
3 гейм. «Ти
мені –я тобі»
По два запитання
з історії математики
задають команди одна
одній.
4 гейм. « Наші
гості»
Презентація
роботи «Подорож у
світ цілих чисел»
учениці 9 –Б класу
Луценко Наталії
Завдання
для команд.
1.Яке
основне джерело дає
змогу робити висновок
про математичну культуру
Стародавнього Єгипту ?
( Папіруси.)
2.Який
папірус зберігається в
Московському музеї образотворчого мистецтва ім. О.С .Пушкіна ?
(
Московський )
3.Як
називають папірус, який
зберігається в Британському
музеї ?
( Папірус
Райнда )
4.Скільки
задач в папірусі
Райнда ? ( 85 )
5. Скільки
задач в Московському
папірусі ? ( 25 )
6.Яка
різниця між рахівницею
і «китайським» абаком ?
(
«Китайський» абак називається
суан- пан ; на відміну від
рахівниці він має на кожній
дротині по 7
кісточок, розділених поздовжньою
перегородкою 5 і
2 кісточки.)
5 гейм. Стародавні
задачі.
Задачі
Метродора входили в
рукописні збірники і
в свій час
були дуже поширені.
Метродор увійшов в
історію математики, як автор
цікавих задач, складених
у віршованій формі.
1.Надгробок
Діофанта
Прах Діофантова
гробниця ховає: вдивися
і камінь
Мудрим
мистецтвом розкриє покійного
вік:
З волі богів
шосту частину життя
був він дитина,
А ще половину
шостої –стрів із пушком
на щоках.
Тільки
мила сьома, з
коханою він одружився,
З нею п’ять
років прожив, сина
діждався мудрець.
Та
півжиття свого тішився
батько лиш сином.
Рано
могила дитину у
батька забрала.
Років
двічі по два
батько оплакував сина.
А по роках
цих і сам
стрів кінець свій
печальний…
(, Діофант прожив
84 роки )
2.Пори дня.
«О
премудрий часознавче,
Яка
частина дня пройшла
вже?» -
«Що
пройшло вже з
сеї днини,
Візьми
з того дві
третини,
А на все
дозвілля своє
Матимеш
ще стільки вдвоє.
(, x=)
3.Учні
Піфагора.
Піфагоре
благородний,
Геліконських
муз потомку,
НА моє скажи
питання,
Скільки
учеників годних
Маєш
ти у своїм
домі,
Що,
немов борці на
площі,
Раді
премії добиться?
«Радо
скажу Полікрате.
Бачиш,
учнів половина
Математику
зглибляє,
А
натомість четвертина
На
безсмертную природу
Свої
досліди звертає:
Сьома
часть ніщо не
робить,
Лиш
заховує мовчання,
Знай,
ховаючи навчання».
Ще
додай до тих
три жінки,
Що
встають не дуже
рано, -
Серед
них найвизначніша
Моя
любая Теано.
Ось і всі,
яких по змозі
Я по мудрості
довожу, -
Може,
муз їм пієрійських
Позискаю
ласку божу.
( , x=28 )
4. Загадка
Раз
мул ішов з
ослицею шляхом,
Обоє
опаковані вином
.Під
тягарем ослиця застогнала,
Та
мул, якого від
коня вона за
сина мала,
Питає:
«Мамо, що це
за причина,
Що заскиглила ти,
як молода дівчина?»
Вона
відмовила, що потяжко
їй двигать.
«Еге,
хотіла б ти
ще мов дівчина
плигать!
Я
більше двигаю, й
мені не дуже
гірко;
Якби
від тебе взяв
одно, то мав
би в двоє
стілько,
А якби ти
одно та відняла
мені,
То
мали б ми
обоє по рівні».
Хто
хоче тії числа
відгадати,
Не
треба пальців обох
рук зачисляти.
( Мул
ніс 7 мішків, ослиця 5. )
Оцінювання результатів
учасників гри.
1 гейм – 1бал за
правильну відповідь на
питання.
2 гейм – по 2бали.
3 гейм –питання і
відповідь по 2
бали.
4 гейм -1бал за
правильну відповідь на
питання.
5 гейм –за правильно
розв’язану задачу 2
бали.
Немає коментарів:
Дописати коментар