неділю, 21 березня 2021 р.


Гра« Щасливий  випадок »
Тема  « Історія  математики »
Мета   Розширити  знання  учнів  про  математику  і  математиків.
 Готуючись  до  гри,  учні  опрацьовують  літературу  і  знаходять  відповіді  на  запитання  з   тем :
1.     Магія  чисел.
2.     Способи  усної  лічби  в  різних  народів  в  давнину.
3.     Визначні  математичні  задачі.
4.     Математики  України.
5.     Математика  в  інших  науках  та  професіях.
                 

1 гейм.  «Хто  більше»
1.Кому  належить  вислів  «Числа  правлять  світом» ?   ( Піфагору )
2.Для  чого ,  в  основному,  користувались  числами  в  Єгипті  і  Вавілоні ?
( Для  вирішення  практичних  задач )
3.В  історії  математики  відомі  дуже  ранні  прояви  математичних  здібностей. В  трьохрічному  віці  помітив  помилку  зроблену  батьком,  в  розрахунках.  В  7 –річному  віці  знайшов  суму  чисел  від  1  до  100  за  короткий  час  усно.  Про  якого  видатного  математика  йде  мова?  ( Карл  Гаус )
4.На  якому  принципі  ґрунтується  римська  система  числення ?                               (Якщо  менша  цифра  стоїть  після  більшої,  то  вона  додається  до  більшої,  а  якщо  менша  цифра  стоїть  перед  більшою,  то  вона  віднімається  від  більшої. )
5.Якою  системою  числення  ми  користуємось ?
( Десяткова  позиційна  система  числення. )
6.Яку  систему  числення  використовували  стародавній  народ  шумери ?
( Шістдесяткову ) 
7.У  1799  році  був  виготовлений  еталон  метра  у  вигляді  платинового  стержня. В  якій  країні ?  ( Франція )
8.Скільки  нулів  в  запису  числа  квадрильйон ?  ( , 15 )
9.Якої  премії  удостоєна  одна  із  праць  С.В.Ковалєвської ?
( Паризької  Академії  наук )
10.Які  числа  називаються  досконалими ?
( Числа,  які  дорівнюють  сумі  всіх  своїх  дільників, за  винятком  самого  числа,
6=1+2+3,  28=1+2+4+7+14 )
11.Піднесіть  усно  до  квадрата  95.  (  9025 )
12.Чи  ділиться  число  23 123 456  на  8 ? 
( Так.  Число  складене  з  трьох  останніх  цифр  456 : 8. )


13.Які  числа  називаються  фігурними ?
( Залежно  від  того,  якою  геометричною  фігурою  моделювалося  дане  число,  воно  вважається  трикутним ,  чотирикутним,  …)
14.Що  привело  до  появи  десяткової  системи  числення ?
( Лічба  за  допомогою  10  пальців  рук. )

          Завдання  для  другої  команди.
1.На  якому  острові  народився  Піфагор ?  ( Самос,  в  шостому  ст..до  н.е. )
2.Французський  математик,  який  жив  в 18 ст., написав  першу наукову  роботу  в  13  років,  а  в  18  років,  був  затверджений  науковим  працівником  Паризької  Академії  наук.  Хто  він ?  ( Алексіс  Кларо )
3.Скільки  нулів  в  запису  числа  секстильйон ?  (  , 21)
4.В  13  років  прочитав,  написану  англійським  ученим  Ньютоном,  «Загальну  арифметику»  і  поступив  в  університет. В  22  роки  був  призначений  професором  університету.  Хто  він ?  ( Англійський  математик  19 ст.  Гамільтон )
5.Що  стало  основою  для  створення  20 –ї  системи  числення ?
( 10 пальців  рук  і  10  пальців  ніг )
6.Яке  походження  має  слово  «арифметика» , що  воно  означає ?
( Має  грецьке  походження  і  означає «мистецтво  рахувати» )
7.Що  означає  запис  1 : 10 000 000  на  карті  України ?
(  Масштаб.  1 см  на  карті  відповідає  10 000 000 см  на  місцевості )
8.Чи  ділиться  число  71 237 456  на  4 ?
( Так.  Число  складене  з  двох  останніх  цифр  56 : 4. )
9. Піднесіть  усно  до  квадрата  65.  ( 4225 )
10.Дружбу  піфагорійців  символізують  пари  дружніх  чисел. Які  це  числа ?
( Це  числа  кожне  з  яких  дорівнює  сумі  дільників  іншого.
220=1+2+4+71+142;  284=1+2+4+5+10+20+11+22+44+55+110. )
11.Що  означає  слово  «метр» ?
(  Походить  від  грецького  слова  «метрон», що  означає  міра. )
12.Про  яку  систему  числення  йде  мова  в  праці  математика  аль –Хорезмі ?
( Індійська  позиційна  система  числення )
13.Хто  такі  абацисти ?
( Загальна  назва  середньовічних  обчислювачів  і  математиків,  які  використовували  абак  в  своїх  арифметичних  операціях.)
14.Який  кут  утворюють  сторони  журавлиного  ключа ?  (тупий)

2     гейм. 
Завдання  командам  задає  ведучий.  Команди  по  черзі  відповідають.  Якщо  члени  команди  не  знають  відповіді,  то  відповідають  болільники.
Завдання  для  1  команди.
1.Коротко  розкажіть  про  талановитого  математика  Мирона  Онуфрійовича  Зарицкого.
2.Наведіть  приклади  зв’язку  математики  з іншими  науками  та  професіями.
Завдання   для  2  команди.
1.Коротко  розкажіть  про  Михайла  Пилиповича  Кравчука –одного  з  творців  математичної  культури  України.
2. .Наведіть  приклади  зв’язку  математики  з іншими  науками  та  професіями.

3     гейм.  «Ти  мені –я  тобі»
По  два  запитання  з  історії  математики  задають  команди  одна  одній.


4     гейм.  « Наші  гості»
Презентація  роботи  «Подорож  у  світ  цілих  чисел»  учениці  9 –Б  класу         Луценко  Наталії

Завдання  для  команд.
1.Яке  основне  джерело  дає  змогу  робити  висновок  про  математичну  культуру  Стародавнього  Єгипту ?
( Папіруси.)
2.Який  папірус  зберігається  в  Московському  музеї  образотворчого  мистецтва         ім. О.С .Пушкіна ?
(  Московський )
3.Як  називають  папірус,  який  зберігається  в  Британському  музеї ?
( Папірус  Райнда )
4.Скільки  задач  в  папірусі  Райнда ?  ( 85 )
5. Скільки  задач  в  Московському  папірусі ?  ( 25 )

6.Яка  різниця  між  рахівницею  і  «китайським»  абаком ?
(  «Китайський»  абак  називається  суан- пан ; на  відміну  від  рахівниці  він  має  на  кожній  дротині  по  7  кісточок,  розділених  поздовжньою  перегородкою  5  і  2  кісточки.)

5     гейм.  Стародавні  задачі.
Задачі  Метродора  входили  в  рукописні  збірники  і  в  свій  час  були  дуже  поширені.  Метродор  увійшов  в  історію  математики, як  автор  цікавих  задач,  складених  у  віршованій  формі.

1.Надгробок  Діофанта

Прах  Діофантова  гробниця  ховає:  вдивися  і  камінь
Мудрим  мистецтвом  розкриє  покійного  вік:
З  волі  богів  шосту  частину  життя  був  він  дитина,
А  ще  половину  шостої –стрів  із  пушком  на  щоках.
Тільки  мила  сьома,  з  коханою  він  одружився,
З  нею  п’ять  років  прожив,  сина  діждався  мудрець.
Та  півжиття  свого  тішився  батько  лиш  сином.
Рано  могила  дитину  у  батька  забрала.
Років  двічі  по  два  батько  оплакував  сина.
А  по  роках  цих  і  сам  стрів  кінець  свій  печальний…
(,  Діофант  прожив  84  роки )

2.Пори дня.

«О  премудрий  часознавче,
Яка  частина  дня  пройшла  вже?» -
«Що  пройшло  вже  з  сеї  днини,
Візьми  з  того  дві  третини,
А  на  все  дозвілля  своє
Матимеш  ще  стільки  вдвоє.
(x=)


3.Учні  Піфагора.

Піфагоре  благородний,
Геліконських  муз  потомку,
НА  моє  скажи  питання,
Скільки  учеників  годних
Маєш  ти  у  своїм  домі,
Що,  немов  борці  на  площі,
Раді  премії  добиться?
«Радо  скажу  Полікрате.
Бачиш,  учнів  половина
Математику  зглибляє,
А  натомість  четвертина
На  безсмертную  природу
Свої  досліди  звертає:
Сьома  часть  ніщо  не  робить,
Лиш  заховує  мовчання,
Знай,  ховаючи  навчання».
Ще  додай  до  тих  три  жінки,
Що  встають  не  дуже  рано, -
Серед  них  найвизначніша
Моя  любая  Теано.
Ось  і  всі,  яких  по  змозі
Я  по  мудрості  довожу, -
Може,  муз  їм  пієрійських
Позискаю  ласку  божу.
( , x=28 )

4. Загадка

Раз  мул  ішов  з  ослицею  шляхом,
Обоє  опаковані  вином
.Під  тягарем  ослиця  застогнала,
Та  мул,  якого  від  коня  вона  за  сина  мала,
Питає:  «Мамо,  що  це  за  причина,
Що  заскиглила  ти,  як  молода  дівчина?»
Вона  відмовила,  що  потяжко  їй  двигать.
«Еге,  хотіла  б  ти  ще  мов  дівчина  плигать!
Я  більше  двигаю,  й  мені  не  дуже  гірко;
Якби  від  тебе  взяв  одно,  то  мав  би  в  двоє  стілько,
А  якби  ти  одно  та  відняла  мені,
То  мали  б  ми  обоє  по  рівні».
Хто  хоче  тії  числа  відгадати,
Не  треба  пальців  обох  рук  зачисляти.

( Мул  ніс  7 мішків,  ослиця 5. )

Оцінювання  результатів  учасників  гри.

1       гейм – 1бал  за  правильну  відповідь  на  питання.
2       гейм – по  2бали.
3       гейм –питання  і  відповідь  по  2  бали.
4       гейм -1бал  за  правильну  відповідь  на  питання.
5       гейм –за  правильно  розв’язану  задачу  2  бали.




Немає коментарів:

Дописати коментар