неділю, 21 березня 2021 р.

Інтегрований урок математики і української літератури в 6-му класі
Вчитель математики Р. Назаренко

Тема уроку: Про Тараса Григоровича Шевченка та його творчість на уроках математики.
Мета уроку: Повторити та закріпити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка;
удосконалювати навички виразного читання, зв’язаного мовлення;
на прикладі життя і творчості Т.Г.Шевченка виховувати учнів справжніми громадянами своєї країни;
виробляти вміння та навички розв’язання вправ на всі дії з дробами; розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів.
Обладнання: Портрет Т.Г.Шевченка, український рушник, ілюстрації до творів поета, хронологічна таблиця, різноманітний роздатковий матеріал, висловлювання видатних діячів про Кобзаря та математику.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
Добрий день! Готові до уроку? Тож, розпочнемо.
II. Оголошення теми та мети уроку.
Учитель математики:
Тема сьогоднішнього уроку « Про Т.Г.Шевченка та його творчість на уроках математики». Урок сьогодні буде незвичайним. Його мета – удосконалити вміння та навички дій з раціональними числами, але всі математичні дії ви будете виконувати, повторюючи і закріплюючи відомості про життя і творчість великого українського поета Т.Г.Шевченка. Спробуємо об’єднати “суху» математику з милозвучною українською поезією.
III. Мозковий штурм.
1. Які дії з числами ви знаєте?
2. Назвіть компоненти додавання, віднімання, множення і ділення?
3. Яка послідовність виконання дій?
4. Як знайти невідомий доданок ( зменшуване, від’ємник, множник, ділене, дільник )?
IV. Повторення та закріплення знань, умінь та навичок.
Учитель математики:
Дізнаємося, про кого з українських поетів йтиметься на уроці. Для цього необхідно роз’язати вправи, дотримуючись запропонованого порядку. Розв’язавши вправу, знайдіть за таблицею свою відповідь та запишіть відповідну букву.
Клас поділено на чотири групи, кожна група робить по два приклади.
I група – а) і є) III група – в) і д)
II група – б) і е) IV група – г) і ж)
а) -5 * 7 (Ш) д) 11 * (-72) (Е)
б) -11 * (-72) (Е) е) -15 * (-8) (Н)
в) 7 * (-13) (В) є) -12 * (-9) (К)
г) -16 * (-5) (Ч) ж) 12 * (-9) (О)

-35
792
-91
80
-792
120
108
-108

Один з учнів читає вірш « Доля »
Ти не лукавила зо мною,
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала. Ти взяла
Мене, маленького за руку
І в школу хлопця одвела
До п’яного дяка в науку.
- Учися, серденько, колись
З нас будуть люди, - ти сказала.
А я й послухав, і учивсь.
І вивчився. А ти збрехала.
Які з нас люди? Та дарма!
Ми не лукавили з тобою.
Ми просто йшли, у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава – заповідь моя.


Учитель літератури:
Сьогодні, крім розв’язування математичних вправ, вестимемо мову про творчість видатного українського поета, письменника, художника, славного сина українського народу Т.Г.Шевченка.
Учитель математики:
Виконавши наступне завдання, ви дізнаєтесь дату народження поета.
Розв’язати рівняння:
Завдання роблять всі групи разом, хто перший розв’яже, йде до дошки.
а) ( 122+х ) – 48 = 83 (9)
б) 9 ( х +19 ) = 198 (3)
в) 5136 – (у – 425 ) =3747 (1814)

Учитель літератури:
Т.Г.Шевченко народився 9 березня 1814 року. Детальніше про це вам розповість ваш однокласник.
(Учень за дорученням учителя готував деякі біографічні відомості про життя і творчість поета).
Учень: Народився Т.Г.Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині в родині кріпака. Коли маленькому Тарасу виповнилося 2 роки, родина Шевченків переїхала у сусіднє село Кирилівку ( нині село Шевченкове на Черкащині ), де жила раніше. Тут, в убогій хатині й минуло безрадісне дитинство поета, голодне, щедре на болі й образи. Саме тут прокинулася у нього любов до книжки, пісні, малювання.
Учитель літератури:
Отже, ви згадали основні моменти з життя та творчості великого Кобзаря.
Учитель математики:
Сьогодні ви будете розв’язувати вправи, відповідь на які пов’язані з життям та творчістю Т.Г.Шевченка.
Задача 1. Скільки років було Т.Г.Шевченку, коли вийшла його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури, якщо 1/ 13 числа дорівнює 2?( 26 років )
Учитель літератури: (після розв’язання задачі )
Як називається ця збірка поезій? ( «Кобзар» )
Учень:
Цікаво знати. В світі існує найменший «Кобзар» площею 0,6 мм2, на його листках ілюстрації збережені. Листати сторінки можна лише за допомогою кінчика волосинки.
Учитель літератури:
Перед вами ілюстрація до твору Т.Г.Шевченка, який ви вивчили і в назві якого є числівник. Ви прослухаєте уривок із цього твору і назвете його.
(Учень читає уривок із поезії «Мені тринадцятий минало…» )

Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло,
Боже небо голубеє
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята –
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати –
Нема в мене хати!
Не дав мені бог нічого!..
І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!.. А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, що я плачу
Прийшла, привітала
Утирала мої сльози
І поцілувала…

Учитель математики:
Наступне завдання таке. У кожного на столі лежить таблиця «Цікаво знати». Вам потрібно заповнити пропуски цифрами, які ви знайдете, коли розв’яжете такі вправи.
1. Виконати дії:
6,7 + (-2,3 + 5,4 – 6,7 + 6,9). (10)
2. Знайдіть значення виразу:
-3ав, якщо а =-1,25; в =6,4 (24)
3. Розв’яжіть рівняння:
( х +3,3 ) – 14 =2,3 (13)
ЦІКАВО ЗНАТИ.
Тарас Шевченко із 47 років життя - ______ років був на засланні, ______ років кріпаком і лише _______ років на волі.
Учитель літератури:
Ви заповнили вільні місця і дізналися про такі факти з життя Т.Г.Шевченка, які вам знадобляться і в наступних класах.
Учитель математики:
А тепер розв’яжіть задачу 2.

Задача 2. Автомобіль проходить відстань між двома містами за 6 годин зі швидкістю 68 км/год. Скільки часу потрібно велосипедисту, щоб проїхати 1/8 цієї відстані зі швидкістю 17 км/год? (3 год.)
Учитель математики ставить оцінки учням, які правильно розв’язали задачу, перевіряючи завдання в усіх.
Учитель літератури:
Це була не проста задача. У відповіді ви одержали число 3, що відповідає кількості букв у назві вірша, який ви вивчили. Що це за вірш? ( «Сон» ). А хто хоче прочитати поезію напам’ять?
Учениця читає виразно вірш.

СОН
На панщині пшеницю жала,
Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать.
Воно сповитеє кричало
У холодочку за снопом.
Розповила, нагодувала
Попестила; і ніби сном,
Над сином сидя, задрімала.
І сниться їй той син Іван
І уродливий, і багатий
Не одинокий, і жонатий
На вольній, бачиться, бо й сам
Уже не панський, а на волі;
Та на своїм веселім полі
Свою – таки пшеницю жнуть,
А діточки обід несуть.
І усміхнулася небога,
Проснулася – нема нічого…
На сина глянула, взяла
Його тихенько сповила
Та, щоб дожать до ланового,
Ще копу дожинать пішла.

Учитель літератури:
Про які часи розповідається в поезії? Про що мріє мати? Чи здійснилися мрії матері?
Учитель математики:
Дізнаємося, в якому році написано цей твір. Для цього розв’яжемо задачу.
Задача 3. У першому саду росте на 450 дерев менше, ніж у другому, і у 3 рази менше, ніж у третьому. Скільки дерев росте в усіх садах разом, якщо у третьому їх 837?
Учитель літератури:
Отже, «Заповіт» написано у 1845 році.
Усе життя Шевченка було сповнене любові до рідної землі, рідної мови, свого народу. А ще – болю, страждань за тяжке життя українців.
Доля самого поета повна трагізму, що виражено у його творах. Важко прожиті роки, туга за рідною Україною, з якою часто розлучала доля, підірвала здоров’я Т.Г.Шевченка.
І він пише:
Чи не покинуть нам, небого,
Моя сусідонько убога,
Вірші нікчемні віршувати
Та заходиться риштувать
Вози в далекую дорогу,
На той світ, друже мій, до бога,
Причимчикуєм спочивать.

То був його останній твір, сповнений передчуття кінця.
Учитель математики:
Дізнаємось, коли зупинилося серце видатного поета.
Обчисліть:
а) 52 * (-2): (-5) (10)
б)Описание: http://nauch.com.ua/pars_docs/refs/9/8739/8739_html_m101eab1c.gif.Описание: http://nauch.com.ua/pars_docs/refs/9/8739/8739_html_39fe566d.gif.Описание: http://nauch.com.ua/pars_docs/refs/9/8739/8739_html_m2af69c6d.gif.Описание: http://nauch.com.ua/pars_docs/refs/9/8739/8739_html_m514f319c.gif. (-7). (-8) (-9) (-10) 3 (3)
в) -43 * (-21) + 59 * 24 – 458 (1861)
Учитель літератури:
Помер Шевченко 10 березня 1861 року у Петербурзі – на чужині, де і був похований.
У своєму «Заповіті» Шевченко писав:
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій.

Друзі перевезли його тіло і поховали на Чернечій горі у Каневі.
Учитель математики:
Наступне завдання - це приклад на всі дії зі звичайними і десятковими дробами.
( 5,8 : 0,2 – 37,4 * ( -Описание: http://nauch.com.ua/pars_docs/refs/9/8739/8739_html_1d954efc.gif) + 45Описание: http://nauch.com.ua/pars_docs/refs/9/8739/8739_html_m299fe5ac.gif (47)
Учитель літератури:
З чим у біографії поета пов’язано це число?
(Учні повинні відповісти, що це кількість років, які прожив великий поет).
А тепер послухаємо, як ви виконали завдання, яке отримали спеціально до цього уроку.
Вам було дано акровірш «Кобзар», а ви за зразком повинні скласти на математичну тему власний акровірш «Тарас».
(Один з учнів нагадує, що таке акровірш).
Акровірш «Кобзар». Акровірш «Тарас»
К – колись ще за царату Ти математику вивчаєш,
О – обірване село А тому багато знаєш.
Б – безрадісне, забите, Раз задача, два задача…
З – затуркане було, А ти мусиш все пізнати.
А – але в нім рідне слово Сам задачі розв’язати.
Р – розкішно зацвіло.

Ти визнана главою всіх наук,
А той, хто математики не знає,
Розумником себе не називає.
А краще вчись, міркуй, дерзай.
Скоріше математику пізнай!
Якщо залишився час, можна пограти в гру «Ерудит». Вчителі по черзі задають запитання.
ЗАПИТАННЯ ДО ГРИ «ЕРУДИТ»
1. Хто був порадницею в дитинстві для Тараса? (Катря)
2. Знайди Описание: http://nauch.com.ua/pars_docs/refs/9/8739/8739_html_299a223e.gif від числа 10. (4)
3. Кого з батьків Тарас Григорович втратив першим? (Матір)
4. Знайди число, Описание: http://nauch.com.ua/pars_docs/refs/9/8739/8739_html_m1e5dbe1f.gif якого дорівнюють 3. (4)
5. Чого хотів навчитися Тарас у дитинстві? (Малювати)
6. Поділи 200 на половину. (400)
7.В якому вірші Т.Г.Шевченко описує красу Дніпра? («Над Дніпровою сагою»)
8. Про що мріяв Шевченко? (Про вільну щасливу Україну)
Учитель літератури:
Пам’ятаєте, як закінчується “Заповіт»?
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
V. Підсумок уроку.
Учителі підводять підсумок уроку, запитуючи в учнів, чи цікавим для них був урок та що нового вони дізналися.
VI. Завдання додому.


Учитель математики задає завдання з математики, а вчитель з літератури – з української літератури.

Немає коментарів:

Дописати коментар